
Rewitalizacja Cukrowni w Pruszczu Gdańskim, projekt: APA Wojciechowski Architekci dla NDI Development. Dawny zakład cukrowniczy zostanie przekształcony w nowoczesne, wielofunkcyjne serce miasta.

Pruszczańska Cukrownia to symbol miasta, jego gospodarcze dziedzictwo, z którym lokalna społeczność mocno się utożsamia. Zakład, powstał w 1881 r. z inicjatywy doktora Hermanna Wiedemanna. Do lat 30. XX wieku cukrownia była sukcesywnie rozbudowywana i unowocześniana. Produkowano tu cukier buraczany i trzcinowy. Mimo częściowego zniszczenia podczas II wojny światowej, fabrykę szybko odbudowano. Zakład funkcjonował aż do 2004 roku, kiedy został zamknięty i od tego czasu systematycznie niszczał. Do dziś pozostaje jednym z najstarszych tego typu obiektów w Polsce, a charakterystyczny, ponad 70-metrowy komin stanowi rozpoznawalny znak Pruszcza Gdańskiego.

Rewitalizacja kluczowego dla Pruszcza dawnego zakładu i reurbanizacja niezabudowanych przestrzeni miasta otwiera nowy rozdział, łącząc szacunek dla dziedzictwa przemysłowego z nowoczesnymi potrzebami przyszłych mieszkańców. Planowane funkcje w części historycznej obejmują rozrywkę, rekreację, handel, gastronomię, kulturę i edukację. Inwestor stworzy tutaj również hotel, przestrzenie biurowe oraz medyczne. W północnej części historycznej zabudowy powstanie centrum sportowe, a środkowa część zostanie zaadaptowana na funkcje handlowo-gastronomiczne z food courtem.

Punktem centralnym projektu, stanowiącym wręcz landmark całego miasta jest zabytkowy komin, pod którym będą mogły znaleźć się kawiarnie i punkty gastronomiczne. Inna część historycznych budynków zostanie przykryta lekką oranżerią, w której znajdą się restauracyjne ogródki letnie, umożliwiając użytkownikom kontakt z otaczającą architekturą. Prace prowadzone są w ścisłej współpracy z konserwatorem zabytków.

Jednym z największych atutów inwestycji będą tereny zielone. Roślinność wypełniać będzie nie tylko przestrzenie między poszczególnymi kwartałami. Na terenie Cukrowni powstaną parki, tereny rekreacyjne nad rzeką Radunią oraz ciągi spacerowe. Jeden z nich zaprojektowany jest w linii dawnych torów kolejowych. Poszczególne etapy inwestycji będą oddawane sukcesywnie jako w pełni funkcjonujące elementy struktury miejskiej.